ردکردن این

رمزارز ریپل (Ripple) چیست؟

ریپل نامی آشنا در بازار کریپتو دارد و با وجودی که بسیاری تصور می‌کنند ریپل نام یکی از ارزهای دیجیتال است اما باید بدانید که ریپل نام شرکتی در آمریکا است و محصولات مختلفی دارد و رمزارز ریپل با علامت اختصاری XRP ارز دیجیتال این شرکت است.

مجله فناوری تلفن همراه – شبکه ریپل برای نقل و انتقال دارایی‌های دیجیتالی راه اندازی شده است و بنیانگذاران آن اهدافی را از توسعه آن دنبال می‌کنند که در این مقاله ضمن معرفی شرکت Ripple و محصولات آن به اهداف این شرکت نیز پرداخته می‌شود. همچنین در این مطلب رمزارز نام آشنای ریپل معرفی شده و توضیحاتی در مورد خرید آن و همچنین کیف پول یا ولت ریپل ارایه می‌شود.

رمزارز ریپل (Ripple) چیست؟

معرفی شرکت ریپل –  Ripple

در حوزه رمزارزها شرکت‌های مختلفی فعالیت دارند و ریپل (Ripple) یکی از شرکت بزرگ آمریکایی است که در این بازار فعالیت می‌کند و مقر آن در سانفرانسیسکو واقع شده است. شرکت Ripple انتقال دارایی‌های دیجیتالی را با سرعت، با کارمزد مناسب و ارزان‌تر و همچنین به صورت غیرمتمرکز به صورت بین‌المللی انجام می‌شود. بانک‌ها و شرکت‌های مالی بزرگ از محصولات شرکت Ripple برای نقل و انتقال‌های مالی خود استفاده می‌کنند.

گفتنی است که Ripple محصولات مختلفی دارد و رمزارز ریپل با علامت اختصاری XRP یکی از رمزارزهای این شرکت محسوب می‌شود. برخی تصور می‌کنند که XRP تنها ارز دیجیتال این شرکت است ولی اینطور نیست و ارز دیجیتال ریپل تنها محصول این شرکت نیست.

رمزارز ریپل (Ripple) چیست؟

تاریخچه شرکت Ripple

در سال 2011، سه مهندس به نام‌های دیوید شوارتز (David Schwartz)، جد مک کالب (Jed McCaleb) و آرتور بریتو (Arthur Britto)  توسعه XRP Ledger (XRPL) را آغاز کردند. آن‌ها تصمیم گرفتند محدودیت‌های موجود بیت کوین را بهبود  داده و نسخه بهتری بسازند. هدف آنها ایجاد دارایی دیجیتالی پایدارتر بود که بتوان از آن برای انجام پرداخت‌ها استفاده کنند.

بستر XRP Ledger  برای اولین بار در ژوئن 2012 راه اندازی شد. اندکی پس از آن، کریس لارسن (Chris Larsen) به آنها ملحق شد و گروه در سپتامبر 2012 شرکت NewCoin را راه اندازی کردند. اما خیلی زود این شرکت به OpenCoin تغییر نام داد و اکنون به نام Ripple Labs شناخته می‌شود.

از همان روزهای اولیه و در سال ۲۰۱۳، شرکت OpenCoin تصمیم گرفت تا سیستم مالی جهان را متحول کند. علیرغم ایده‌آل‌های انقلابی بسیاری از معتقدان بیت‌کوین در آن مقطع زمانی، لارسن هرگز فکر نمی‌کرد که فناوری بلاک چین برای سرنگونی سیستم مالی موجود مورد استفاده قرار می‌گیرد. او معتقد بود که دگرگون‌کننده‌ترین نوآوری‌های تاریخ همیشه بر ایده‌های بزرگی تکیه می‌کنند که پیش از آن‌ها آمده است. نه اینکه بخواهد به صورت کلی تمامی آن ایده‌ها را جابجا کنند.

تاسیس بنیاد ریپل در سال 2020

در سال 2020 درنهایت بنیاد ریپل (XRPL Foundation) راه اندازی شد. بنیاد XRPL  در تاریخ 24 سپتامبر 2020 کار خود را آغاز کرد. این بنیاد در واقع نهادی مستقل و غیرانتفاعی است که ماموریت آن تسریع در توسعه و پذیرش دفتر کل غیرمتمرکز XRP است. بنیاد XRPL کمک مالی اولیه‌‌ای به مبلغ بیش از 6.5 میلیون دلار از کویل، ریپل و گیت هاب دریافت کرد تا کار بنیاد در خدمت تعدادی از توسعه دهندگان را که روی XRP Ledger ایجاد می‌شوند، تامین مالی کند.

رمزارز ریپل (Ripple) چیست؟

تفاوت بیت کوین و ریپل

بیت کوین اهدافی را دنبال می‌کند که ممکن است این موضوع برای ریپل صادق نباشد. در حالیکه بیت کوین برای تراکنش‌های همتا به همتا کاربرد دارد و می‌تواند واسطه‌ها را حذف کند، ریپل می‌تواند به عنوان روشی امن و غیرمتمرکز برای موسسات مالی به کار گرفته شود. در نتیجه بیت کوین و ریپل از نظر اهداف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

در واقع شرکت ریپل مشکل مربوط به تبادلات مالی بین‌المللی را در سراسر جهان مورد توجه قرار می‌دهد. موضوع نقل و انتقال دارایی‌های مالی از طریق بانک‌ها و موسسات مالی مشکلات حل نشده‌ای دارد و ریپل با این هدف کار خود را آغاز کرده است تا به چنین مشکلاتی رسیدگی کند. در حالی که انتقال بین‌المللی پول‌ در مقادیر زیاد بین بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی گاهی ممکن است چند روز طول بکشد، ریپل این کار را در سریع‌ترین زمان ولی با کارمزد پایین‌تری انجام می‌دهد و همه چیز سریع‌تر و راحت‌تر و با هزینه کمتر انجام می‌شود. در نتیجه ریپل شبکه انتقال دارایی‌های مالی را در سراسر جهان فراهم می‌کند و هدفی که دنبال می‌کند با هدف بیت کوین متفاوت است.

محصولات شرکت ریپل

همان‌طور که گفته شد شرکت آمریکایی ریپل تنها یک رمزارز با علامت اختصاری XRP ندارد. با وجودی که وقتی نام ریپل برده می‌شود تصور بیشتر کاربران آن است که این شرکت تنها رمزارز شناخته شده ریپل را ارایه می‌دهد. گفتنی است این شرکت سه محصول در اختیار بانک‌ها و موسسه‌های مالی قرار می‌دهد که عبارتند از: ۱- ایکس کارنت (xCurrent) ۲- ایکس رپید  (xRapid) ۳- ایکس ویا  (xVia)

این سه محصول اصلی در کل با نام ریپل‌ نت (RippleNet) یا شبکه ریپل شناخته می‌شوند.

رمزارز ریپل

رمزارز ریپل با علامت اختصاری  XRP روی شبکه ایکس رپید یا xRapid  به کار برده می‌شود و روی سایر محصولات دیگر شرکت Ripple یعنی ایکس کارنت و ایکس ویا کاربرد و جایگاه خاصی ندارد.

در حال حاضر و براساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ رمزارز XRP از نظر ارزش بازار در جایگاه هفتم قرار دارد و با قیمت 0.3097 دلار در تاریخ 9 تیرماه 1401 معامله می‌شود. ارزش بازار XRP در زمان نگارش این مطلب 14,969,848,965 دلار است.

رمزارز ریپل (Ripple) چیست؟

آیا رمزارز ریپل استخراج می‌شود؟

وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید معمولا از روش‌های ماین یا استخراج آنها هم سخن به میان می‌آید. ولی در مورد رمزارز XRP این وضعیت تفاوت‌هایی دارد و XRP استخراج نمی‌شود.

جالب است بدانید که در سال 2013 میلادی تمامی 100 میلیارد واحد ریپل توسط این شرکت صادر شد. هر ماه رقمی معادل یک میلیارد واحد XRP به بازار ارزهای دیجیتال وارد می‌شود. گفتنی است زمانی که ۱۰۰ میلیارد واحد ریپل صادر شد. در ابتدا رقمی حدود ۲۰ میلیارد واحد از آن به بنیانگذاران شرکت ریپل و الباقی ۸۰ درصد نگهداری شد.

مزیت رمزارز ریپل

سرعت تراکنش‌های رمزارز ریپل فوق‌العاده بالا است و همچنین کارمزدهای آن پایین در نظر گرفته شده است و همین دو دلیل می‌تواند از مزایای کلیدی ریپل محسوب شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که هر تراکنش ریپل فقط حدود 4 ثانیه طول می‌کشد و امکان نقل و انتقال میلیون‌ها دلار را در سریع‌ترین زمان و با کارمزد کم انتقال می‌دهد.

آشنایی با محصولات شرکت ریپل – ایکس کورنت xCurrent

همان‌طور که گفته شد ایکس کارنت یا xCurrent یکی از محصولات شرکت ریپل است و در واقع پلتفرمی است که هدف آن فراهن کردن فضایی برای انجام پرداخت‌ها و تراکنش‌های سریع رمزارزها است.

در واقع در این پلتفرم موسسه‌های مالی و از جمله بانک‌ها می‌توانند برای انجام معاملات و پرداخت‌های بین‌المللی خود از آن استفاده کنند. ایکس کارنت روی یک دفتر کل توزیع شده است که اینتر لجر یا Interledger نام دارد. اینترلجر توسط شرکت ریپل کنترل نمی‌شود و کنترل آن به دست کنسرسیوم جهانی وب ۳ قرا دارد. البته گفتنی است این دفتر کل یعنی Interledger  توسط متخصصان شرکت ریپل توسعه یافته و ایجاد شده است.

بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند از طریق پلتفرم ایکس کارت تعاملات مالی خود را پیش ببرند. در این پلتفرم به راحتی و در سریع‌ترین زمان پرداخت‌های مالی در سراسر جهان قابل انجام است. در این پلتفرم تنها از ارز دیجیتال ریپل استفاده نمی‌شود و می‌توان از بقیه رمزارزها نیز برای انجام معاملات مالی کمک گرفت.

آشنایی با محصولات شرکت ریپل – ایکس رپید xRapid

یکی دیگر از محصولات شرکت ریپل، ایکس رپید یا xRapid  است که د رواقع دارایی در قالب پول فیات را به رمزارز ریپل یعنی XRP تبدیل می‌کند و در نهایت دارایی مورد نظر را پس از انتقال به پول مورد نیاز بانک یا موسسه مربوطه تبدیل می‌کند. در این روش دیگر برای ارتباط بانک یا موسسه مالی مبدا و مقصد نیازی به واسط وجود ندارد و تراکنش‌ها روی ایکس رپید انجام می‌شود.

شاید این سوال پیش بیاید که این نقل و انتقال و تبدیل واحدهای پولی چقدر هزینه به همراه خواهد داشت؟ باید گفت در این روش کارمزدها بسیار کم در نظر گرفته می‌شود و تمامی مبادلات در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. در خال حاضر موسسه‌های مالی بزرگ و بانک‌های مختلفی از محصول ایکس رپید برای نقل و انتقال دارایی‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند.

آشنایی با محصولات شرکت ریپل – ایکس ویا xVia

همان‌طور که گفته شده سومین محصول شرکت ریپل با نام ایکس ویا یا xVia  شناخته می‌شود که در واقع نوعی واسط کاربری است که در سال 2018 میلادی توسعه یافت. این واسط  کاربری باعث می‌شود از دو محصول دیگر یعنی ایکس کورنت و ایکس رپید بتوان به روش آسان‌تری استفاده کرد و در واقع ارتباط بین محصولات مختلف شرکت ریپل را ساده‌تر می‌کند.

رمزارز ریپل (Ripple) چیست؟

انواع کیف پول یا ولت ریپل (Wallet)

کیف پول‌ها یا ولت‌های ریپل (XRP) انواع مختلفی دارند:

1) کیف پول‌های سخت افزاری: این ولت‌ها ایمن‌ترین انواع کیف پول‌‌ها هستند. این نوع ولت‌ها از نوع USB بوده و می‌توانند برای ارسال، دریافت، ذخیره و تراکنش XRP به کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ و حتی گوشی‌های همراه متصل شوند. لجر یکی از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری XRP است.

2) کیف پول‌های نرم افزاری: ولت‌های نرم افزاری XRP به راحتی از اینترنت دانلود شده و روی سیستم کامپیوتری، تبلت، آیپد و گوشی های هوشمند نصب می‌شوند. اکثر ولت‌ها با اتصال به اینترنت کار می‌کنند. به این ولت‌ها کیف پول نرم افزاری گرم گفته می‌شود.

3) کیف پول‌های کاغذی: کیف پول کاغذی XRP در واقع کلید خصوصی یا کدهای QR روی کاغذ است و به همین دلیل به آن کیف پول سرد یا آفلاین گفته می‌شود. این کیف پول‌ها از ولت‌های سخت افزاری ایمن‌تر هستند زیرا از بدافزار و سایر اشکال هک عاری هستند اگرچه کاغذ می‌تواند از نظر فیزیکی آسیب ببیند.

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

همان‌طور که گفته شد ولت لجر یکی از امن‌ترین کیف‌ پول‌ها برای ریپل محسوب می‌شود. البته گفتنی است که این کیف پول می‌تواند از سایر رمزارزها نیز پشتیبانی کند.

کیف پول کوینومی  (Coinomi)

ولت کوینومی نامی آشنا در بین کیف پول‌های نرم افزاری دارد و تاکنون توانسته توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. ریپل تنها رمزارزی نیست که کوینومی از آن پشتیبانی می‌کند. کاربران بسیاری در سراسر جهان از کوینومی استفاده می‌کنند و به سادگی قابل نصب و بهره برداری است.

کیف پول توست  (Toast Wallet)

توست والت که کیف پول نرم افزاری متن باز یا OpenSource  است و بسیاری از آن کاربران تجربه کاربری آن را دارند. این کیف پول نرم افزاری نیز برای ذخیره رمزارز ریپل کاربرد دارد.

کیف پول اتمیک  (Atomic)

ولت اتمیک یکی دیگر از کیف پول‌های نرم افزاری ریپل است که از آن برای ذخیره این رمزارز استفاده می‌شود و از محبوبیت خوبی برخوردار است.

رمزارز ریپل (Ripple) چیست؟

چگونه می‌توانیم ریپل بخریم؟

برای خرید رمزارز ریپل با علامت اختصاری XRP‌ می‌توان از طریق صرافی‌های داخل ایران یا خارجی چنین کاری را انجام داد. سرمایه گذارانی که تمایل دارند رمزارز ریپل را از صرافی‌های داخل ایران خریداری کنند لازم است ابتدا حساب کاربری در صرافی مربوطه باز کرده و بعد از طی کردن مراحل تایید هویت می‌توانند از طریق صرافی مربوطه اقدام به خرید ریپل کنند.

موضوع خرید ریپل از صرافی‌های خارجی اما به شکل دیگری است و کاربران در داخل ایران و با آی‌پی ایران نمی‌توانند از تمامی صرافی‌ها رمزارز خریداری کنند. برخی صرافی‌ها نیز نیاز به مراحل تایید هویت دارند که این موضوع برای کاربران ایران محدودیت‌‌هایی دارد. برای مثال بایننس به عنوان بزرگترین صرافی رمزارز جهان محدودیت‌هایی را برای کاربران برخی کشورها در نظر گرفته است که ایران نیز جزو آن فهرست قرار دارد.

فهرست صرافی‌های خارجی که می‌توان از طریق آنها ریپل خریداری کرده و به فروش رساند  در و‌سایت کوین مارکت کپ فهرست شده است. هر چند موضوع محدودیت‌ها برای باز کردن حساب کاربری در ایران وجود دارد.

آینده ریپل

ریپل نیز مانند هر شرکت دیگری فراز و نشیب‌های بسیاری را سپری کرده است و با مسایل مختلفی روبرو بوده است. برخی از تحلیلگران آینده‌ای روشن برای رمزارز اختصاصی این شرکت متصور هستند ولی با شرایط متلاطم بازار کریپتو نمی‌توان نتیجه گیری قطعی در مورد ریپل مطرح کرد ولی از نظر وضعیتی که طی سال‌های اخیر داشته می‌توان گفت این رمزارز توانست بدرخشد و دوران طلایی را نیز برای خود رقم زد. هرچند برخی مسایل نیز باعث شد نتواند آنطور که باید بدرخشد و به جایگاه مورد نظر خود برسد.

اشتراک‌گذاری:

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

192-192-263-min
خواندنی
تمبر یادبود سهروردی در تیراژ ۶۰ هزار سری منتشر شد
آموزش روش‌های بازیابی رمز اینستاگرام
آموزش دائمی کردن خط همراه اول
ساها در جمع ۵ ایرلاین برتر کشور با کمترین تاخیر در پروازها
بازدید رئیس پلیس راهور فراجا از محدوده نقاط حادثه خیز در غرب استان تهران و هماهنگی با سازمان راهداری جهت رفع آن نقاط
پلیس راهور با مردم و در کنار مردم برای امنیت بیشتر
بازدید رئیس پلیس راهورفراجا از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران /لزوم تقلیل سن معافیت معاینه فنی خودرو به ۲ سال
بازدید رییس پلیس راهور فراجا از محورهای شرق استان تهران
بهترین گوشی‌های سری ردمی شیائومی برای خرید در زمستان 1402
مزایا و معایب گوشی‌های هوشمند شیائومی
بهترین موزیک پلیرهای اندروید ۲۰۲۳
تاکید بر نقش چشمگیر تبلیغات در رشد صنایع فرهنگی و خلاق
بهترین گوشی‌های هوشمند اقتصادی سامسونگ در پاییز 1402
ترفندهای افزایش سرعت اینترنت موبایل و کامپیوتر
تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو را چطور متوجه شویم؟
راه‌اندازی مرکز نوآوری پزشکی در کشور با مشارکت همراه اول
دسته بازی کامپیوتر را چگونه به موبایل اندروید متصل کنیم؟
مدیر کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان خراسان رضوی معرفی شد
وی پی ان VPN چیست؛ نحوه کار آن به چه صورت است؟
دیوار و شیپور ضوابط آگهی های مسکن را پذیرفتند
۹ توصیه برای تقویت امنیت در تلگرام
بستن تبلیغات پیامکی همراه اول و ایرانسل
بهترین بازی‌ های آیفون
آغاز ثبت‌نام مقطع کاردانی و کارشناسی مرکز علمی کاربردی رجا برای ترم تحصیلی جدید
حضور استارتاپ ایرانی در جیتکس مراکش
تعداد مشترکان تلفن همراه از ۱۴۸ میلیون نفر عبور کرد
چند راه ساده برای اسکرین شات در سکرت چت تلگرام
مسئولیت اجتماعی؛ نقش مردم و تکلیفِ مسئولان
کتاب «ارتباطات بین‌المللی؛ بنیان‌ها و چالش‌ها» منتشر شد
معرفی گوشی های اقتصادی زیر 5 میلیون تومان
15 روش برای افزایش سرعت موبایل
تشخیص گوشی آیفون تعمیر شده
ارز نیمایی ترفند سوءاستفاده گران برای انحصاری شدن عرضه و فروش موبایل
چگونه شماره مجازی بسازیم؟
ضرورت بازسازی ظرفیت‌های رسانه‌ای انقلاب
چگونه دستگاه‌های اندرویدی را روت کنیم؟
آیا برگرداندن چت ها و پیام های پاک شده تلگرام امکان‌پذیر است؟
نقل فرصتی برای شروع دوباره و هوشمندانه
مأمور رساندن شما به سرزمین ثروت انتخاب شد
کلاس هایی که برای موفقیت شرکت کردم
فکری که از من یک ثروتمند ساخت
زمان را تلف نکنید و با چیپس میوه آغاز کنید
با یاری کردن دیگران به موفقیت رسیدم
با این روش میلیونری خودساخته شدم
با استراتژی نیروی محرک ثروت را روشن کنید
شبکه‌های اجتماعی
پربیننده‌ترین
دسته‌بندی‌ها
تبلیغات متنی
پیشنهاد سردبیر