ردکردن این

بهترین گوشی های مناسب عکاسی در بازار ایران

بهترین گوشی های مناسب عکاسی در بازار ایران
اگر به‌دنبال بهترین گوشی هوشمند برای عکاسی و فیلم‌برداری هستید، در مقاله پیش‌رو بهترین گزینه‌های بازار در رده‌ها‌ی قیمتی مختلف را خواهید یافت.

مجله فناوری تلفن همراه – گزینه‌های موجود در این مقاله با توجه به عملکرد کلی دستگاه در بخش‌های نمایشگر، توان پردازشی، دوربین، باتری، طراحی، کیفیت ساخت و برچسب قیمتی انتخاب و معرفی می‌شوند. بااین‌حال شاید برای برخی کاربران عملکرد جوانب خاصی از گوشی هوشمند اولویت بیشتری داشته باشد؛ برخی باتری حجیم و توانمند را ارجح می‌دانند و برخی دیگر به کیفیت نمایشگر، بیش‌از هر عامل دیگری توجه دارند.

با توجه به پیشرفت چشمگیر گوشی‌های هوشمند در قابلیت‌های تصویربرداری، طی سال‌های گذشته شاهد افول وحشتناک آمار فروش دوربین عکاسی بوده‌‌ایم. این موضوع تا جایی پیش رفته است که برخی رده‌های دوربین عکاسی مانند دوربین‌های ساده‌ی خانگی در حال انقراض هستند؛ زیرا دیگر توان رقابت با گوشی‌های هوشمند را ندارند. پیشرفت دوربین و توانایی گوشی‌های هوشمند باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران برای رفع نیاز‌های خانگی یا حتی نیمه‌حرفه‌ای خود صرفاً به خرید گوشی هوشمند بسنده کنند.


اگر علاقه‌ی زیادی به عکاسی موبایل دارید و دوربینی توانمند برای ثبت بهترین تصاویر در بودجه‌ی مدنظر، اولویت اصلی شما است، پیشنهاد می‌کنیم فهرست محصولات زیر را در نظر بگیرید:

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۵ میلیون تومان

گلکسی A22 سامسونگ

گلکسی A22 سامسونگ

اگر می‌توانید کمی بیشتر از ۵ میلیون تومان برای خرید گوشی هزینه کنید، حتماً سراغ گلکسی A22 سامسونگ بروید که برخلاف اغلب گوشی‌های اقتصادی و پایین‌رده، از لرزشگیر اپتیکال در دوربین اصلی و دوربین اولتراواید بهره می‌برد؛ هرچند باید در نظر داشت که در محصولات اقتصادی، دوربین اولتراواید از کیفیت پایینی برخوردار است و معمولاً بودن یا نبودن آن تفاوت فاحشی در تجربه‌ی عکاسی ایجاد نمی‌کند.

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی‌ A22 می‌تواند در روشنایی کافی، عکس‌هایی با جزییات رضایت‌بخش و رنگ‌های شاداب ثبت کند و با وضوح 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه فیلم‌برداری کند. دوربین اصلی این گوشی همچنین می‌تواند با فعال شدن حالت شب، عکس‌هایی با گستره‌ی دینامیکی بالاتر و نویز کمتری ارائه دهد.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۶ میلیون تومان

بهترین گوشی از نظر دوربین گلکسی A32‌سامسونگ

گلکسی A32 سامسونگ

با بودجه‌ی ۶ میلیون تومان می‌توانید به خرید «گلکسی A32 سامسونگ» فکر کنید که دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی آن عملکرد خوبی در ثبت عکس‌هایی با جزییات و گستره‌ی دینامیکی مناسب و نویز کم از خود نشان داد. به کمک دوربین واید A32 سامسونگ می‌توانید عکس‌هایی با رنگ‌های شاداب و زنده ثبت کنید. در شرایط نوری ایدئال، بزرگ‌نمایی دیجیتال تا سقف ۲ برابر نیز عکس‌هایی با جزئیات رضایت‌بخش به‌ارمغان می‌آورد؛ همچنین طراحی ماژول دوربین‌های A32، الهام‌بخش چینش دوربین‌های بهترین پرچم‌دار سامسونگ، یعنی گلکسی S22 اولترا نیز بوده است و شباهت‌های زیادی بین آن‌ها دیده می‌شود.

گلکسی A32 تفاوت‌های زیادی با A22 در زمینه‌ی دوربین ندارد و می‌توان گفت دوربین اصلی و سلفی آن تنها کمی جزئیات و وضوح بیشتری نسبت به ای ۲۲ ثبت می‌کند. در مورد دوربین ماکرو که بیشتر برای خالی نماندن عریضه کار گذاشته شده و نباید انتظار زیادی از آن داشت، اختلاف بسیار ناچیز است؛ البته دوربین اصلی A32 مانند برادر کوچکترش A22 از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بهره نمی‌برد و همچنین امکان ضبط ویدئو 4K در دوربین اصلی یا سایر دوربین‌ها وجود ندارد و ویدئوها نهایتاً با وضوح ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم‌برثانیه ضبط می‌شوند.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۷ میلیون تومان

بهترین گوشی برای عکاسی ردمی نوت ۱۰ پرو

ردمی نوت 10 پرو شیائومی

در بازه‌ی ۷ میلیون تومان، ردمی نوت 10 پرو شیائومی با حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتی را پیشنهاد می‌دهیم که اگرچه به‌لحاظ قدرت پردازشی هیچ تفاوتی با می ۱۱ لایت یا پوکو X3 ندارد؛ اما به‌لطف حسگر بزرگِ ۱۰۸ مگاپیکسلی‌اش هم در زمینه‌ی بزرگ‌نمایی، هم ثبت عکس‌های عادی، به‌مراتب بهتر از دو گوشی دیگر عمل می‌کند.

ردمی نوت 10 پرو شیائومی درمقایسه‌با پرچمداری چون Mi 11 که دوربین یکسانی دارد، به خاطر نداشتن لرزش اپتیکال و حالت Night نه‌چندان کارآمد، عملکرد پایین‌تری دارد؛ اما برای یک گوشی میان‌رده در این بازه قیمتی، عکس‌ها با جزییات خوبی ثبت می‌شود و رنگ‌ها نیز کم‌وبیش، نزدیک به واقعیت است. دروبین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۰ پرو رنگ‌ها را اشباع‌تر و غلیظ‌تر تولید می‌کند.

علاقه‌مندان به عکاسی ماکرو می‌توانند به‌لطف دوربین ۵ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار این گوشی، در فواصل ۳ تا ۱۰ سانتی‌متری از سوژه‌، عکس‌های جذابی ثبت کنند.

ازآنجاکه اخیراً قیمت گوشی‌ها افزایش چشمگیری داشته است، خرید ردمی نوت 10 پرو با حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی که در بازه‌ی قیمتی ۸ میلیون قرار می‌گیرد، پیشنهاد نمی‌شود.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۸ میلیون تومان

بهترین گوشی برای عکاسی گلکسی a52

گلکسی A52 مدل 4G

با بودجه‌ی ۸ میلیون تومان، می‌توانید به خرید مدل 4G گوشی گلکسی A52 سامسونگ فکر کنید که به خاطر رم ۴ گیگابایتی و پردازنده‌ی ضعیف‌تر، برچسب قیمتی پایین‌تری نسبت به نسخه 5G آن دارد، اما مشخصات دوربین این دو مدل یکی است. اگر بودجه‌ی محدود دارید و در خرید گوشی، دوربین اولویت اول شما است، خرید گلکسی A52 پیشنهاد می‌شود.

گلکسی A52 مشابه عموم دستگاه‌های میان‌رده‌ی دیگر از ترکیب «واید+اولتراواید+ماکرو+عمق‌سنج» بهره می‌گیرد که دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسل با فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال، دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل، دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسل و دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل است.

دوربین اصلی در نهایت عکسی ۱۶ مگاپیکسلی دراختیار کاربر قرار می‌دهد، اما می‌تواند با نمونه‌برداری از رنگ پیکسل‌های مجاور، عکس‌های ۶۴ مگاپیکسلی نیز بگیرد که جزئیات بیشتری درمقایسه‌با عکس‌های عادی دارند.

عکس‌های واید و اولتراواید در تاریکی وضوح قابل قبولی دارند و حالت Photo تعادل بسیار خوبی بین نواحی سایه‌روشن برقرار می‌کند و رنگ‌های چشم‌نواز و جزئیات آن‌ها مطلوب است. بااین‌حال، حالت Night عملکرد ضعیف‌تری نسبت به Photo دارد و باعث روشن‌شدن بیش‌از حد تصویر می‌شود.

در دوربین اولتراواید از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر یا فوکوس خودکار خبری نیست، اما در روشنایی روز، گستره‌ی دینامیکی و رنگ‌ها به دوربین واید نزدیک به‌نظر می‌رسند. عملکرد دوربین ماکرو نیز در روشنایی رضایت‌بخش است و عکس‌های سلفی در روشنایی روز پر از جزئیات و رنگ‌های جذاب هستند و گستره‌ی دینامیکی نسبتاً وسیعی نیز دارند.

تمام دوربین‌های پشتی (غیر از دوربین ماکرو) و سلفی A52 قابلیت فیلم‌برداری با وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه دارند؛ ویدئوهای 4K جزئیات زیاد و رنگ‌های جذابی دارند و گستره‌ی دینامیکی نیز در آن‌ها وسیع‌تر از عموم دستگاه‌های میان‌رده است.


بهترین گوشی از نظر دوربین | شیائومی 11 لایت ۵جی NE

انتخاب جایگزین:‌ شیائومی 11 لایت 5G NE

چناچه قادر به پیدا کردن گوشی گلکسی A52 مدل 4G نشدید یا ترجیح می‌دهید گوشی شما به رم بالاتری و تراشه‌ی سریع‌تری مجهز باشد، می‌توانید سراغ «شیائومی 11 لایت 5G NE» بروید که در کنار ویژگی‌هایی همچون صفحه‌نمایش OLED، بدنه‌ی شیشه‌ای و وزن بسیار سبک، به نسبت برچسب قیمتی‌اش، دوربین کارآمدی هم دارد.

شیائومی 11 لایت از ترکیب دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد و تجربه‌ی عکاسی با دوربین اصلی و اولتراواید این گوشی در محدوده گوشی پوکو X3 است؛ اما دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی‌اش به‌لطف فوکوس خودکار عکس‌های ماکرو جذابی می‌گیرد.

عملکرد دوربین در شرایط نوری ایدئال رضایت‌بخش است و عکس‌ها با سطح جزییات و گستره دینامیکی مطلوبی ثبت می‌شود. افت کیفیت دوربین در شب هم به کمک حالت Night تاحدی جبران می‌شود. عکس‌هایی که با دوربین اولتراواید ثبت می‌کنید، در محیطی با شرایط نوری مناسب می‌تواند رضایتتان را جلب کند. خوشبختانه حالت Night در دوربین فوق‌عریض نیز دردسترس‌تان قرار دارد و فعال کردن آن عملکرد بسیار خوبی از خود به‌نمایش می‌گذارد.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۱۰ میلیون تومان:

Galaxy A52s

گلکسی A52s سامسونگ 5G

اگر در خرید گوشی، دوربین برایتان از هر قابلیت دیگری مهم‌تر است، خرید گلکسی A52s سامسونگ 5G حتی به داشتن بودجه‌ای نزدیک به ۱۱ میلیون تومان نیز پیشنهاد می‌شود. این گوشی مجهز به حسگر دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و لرزش‌گیر اپتیکال OIS است که از محو شدن عکس‌ها، به‌ویژه در تاریکی جلوگیری می‌کند. دوربین اولتراواید هم به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی؛ اما بدون فوکوس خودکار مجهز شده و می‌تواند زاویه‌ی دید ۱۲۳ درجه را در عکس‌های ثبت‌شده ارائه کند.

دوربین اصلی و دوربین اولتراواید گلکسی A52s هر دو از قابلیت فعال‌سازی خودکار HDR بهره می‌برند و به‌لطف پشتیبانی از حالت شب، دوربین اصلی عکس‌های باکیفیتی در شب می‌گیرد. اگر هم به گرفتن سلفی علاقه‌مند هستید، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی این گوشی با پشتیبانی از HDR، عکس‌هایی با گستره‌ی دینامیکی بالا و کیفیت بسیار مناسب ثبت می‌کند.

در نظر داشته باشید که گوشی گلکسی A52s سامسونگ 5G را می‌توانید با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت در بازه قیمتی ۹ میلیون تومان خریداری کنید، اما مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن در محدوده‌ی بودجه ۱۱ میلیون تومان قرار دارد.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۱۱ میلیون تومان

بهترین گوشی برای عکاسی |‌ موتورولا اج 20

موتورولا اج 20

گوشی «موتورولا Edge 20‌» را که در بازار ایران می‌توان با قیمت حدود ی ۱۱ میلیون تومان خریداری کرد یکی از بهترین گوشی‌ها از نظر دوربین و حتی سایر ویژگی‌ها است. دوربین اصلی این گوشی به سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی HM2 سامسونگ مجهز است که اندازه‌ خود سنسور به 1/1.52 اینچ و بزرگی پیکسل‌هایش در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی به ۰/۷ میکرون می‌رسد و در حالت عادی که خروجی عکس‌ها ۱۲ مگاپیکسلی است، اندازه‌ی هر پیکسل این سنسور ۲/۱ میکرون می‌شود. این دوربین از PDAF یا فوکوس خودکار تشخیص فازی بهره می‌برد و خبری از لرزشگیر اپتیکال تصویر هم نیست؛ همچنین دوربین اصلی که لنز واید ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم f/1.9 را به‌روی خودش می‌بیند، تنها دوربینی است که از حالت شب پشتیبانی می‌کند.

دوربین بعدی ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با لنز ۷۸ میلی‌متری است که قادر به بزرگ‌نمایی تصویر تا ۳ برابر به‌صورت اپیتیکال و بدون افت کیفیت است. این دوربین هم از لرزشگیر اپتیکال و هم از فوکوس خودکار تشخیص فازی بهره می‌برد. دوربین ۱۶ مگاپیکسلی بعدی مجهز به لنز ۱۷ میلی‌متری اولتراواید با دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار است که به کاربران امکان ثبت عکس ماکرو از فاصله‌ی ۴ تا ۸ سانتی‌متری از سوژه را نیز می‌دهد که کیفیت درخور توجهی دارد. دوربین ۳۲ مگاپیکسلی واید که از تجمیع پیکسل‌های ۴ به یک استفاده می‌کند، با خروجی عکس‌های ۸ مگاپیکسلی وظیفه‌ی عکاسی سلفی را عهده‌دار است. این دوربین از لنز ۲۸ میلی‌متری با فوکوس ثابت بهره می‌برد.

موتورولا Edge 20 با ترکیب دوربین جذابی که دارد اکثر دوربین‌های موجود برای گوشی‌های هوشمند را پوشش می‌دهد که از نظر کیفیت نیز کاربر را راضی می‌کند؛ علاوه‌براین موتورولا اج 20 با طراحی زیبا و وزن بسیار مناسب، نمایشگر سریع و فوق‌العاده و همچنین تراشه‌ی خوب و بهینه‌ای که دارد یکی از بهترین گوشی‌ها برای خرید در بازه‌ی قیمتی ۱۱ میلیون تومان است.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۱۴ میلیون تومان

بهترین گوشی برای عکاسی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اف ای 5G

سامسونگ گلکسی S20 FE مدل 5G

اگر می‌توانید برای خرید گوشی کمی بیشتر از ۱۱ میلیون خرج کنید، مدل 5G گلکسی اس 20 FE سامسونگ را پیشنهاد می‌کنیم که از دوربین‌های واید و اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتوی ۸ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی ۳ برابری و دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد و به لطف تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون 865 عملکرد پایدار و خوبی نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

عملکرد دوربین این گوشی چنین توصیف می‌شود:

عکس‌های دوربین اصلی گلکسی S20 FE‌ در طول روز، مملو از جزئیات، نویز اندک و کنتراست بالا هستند. رنگ‌ها در تصاویر دوربین اصلی واقع‌گرایانه‌تر از سایر دستگاه‌های سامسونگی به‌نظر می‌رسد و گستره دینامیکی نیز وسیع است. پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ در زمینه ثبت جزئیات از سوژه‌هایی با بافت پیچیده از آیفون‌های جدید اپل بهتر عمل می‌کند.

دوربین اولتراواید در روشنایی روز از نظر رنگ و گستره دینامیکی بسیار نزدیک به دوربین اصلی است؛ اما تلاش نرم‌افزار دوربین به حذف اعواج از گوشه‌های عکس به افت سطح جزئیات در این نواحی می‌انجامد.

دوربین ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو در زمینه پردازش رنگ‌ها نزدیک به دوربین اصلی عمل می‌کند و جزئیات رضایت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورد؛ اما گستره دینامیکی اندکی محدودتر به‌نظر می‌رسد. در کمال تعجب، عکس‌های دوربین تله‌فوتو پس از ثبت به وضوح ۱۲ مگاپیکسل Upscale می‌شوند.

عکاسی با حالت Night گلکسی S20 FE روی دوربین اصلی بسته به شرایط نور محیطی تا ۱۰ ثانیه به‌طول می‌انجامد؛ مدتی که بخش زیادی از آن به فرایند پردازش و ذخیره‌سازی پس از ثبت تصویر اختصاص دارد. صرف‌نظر از مدت‌زمان طولانی ثبت عکس‌های Night، نتایج بسیار رضایت‌بخش هستند؛ پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ در زمینه تفکیک منابع مصنوعی نور، گستره دینامیکی، سطح نویز و جزئیات عملکرد بسیار خوبی دارد.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۱۶ میلیون تومان

بهترین گوشی برای عکاسی | سامسونگ گلکسی S21 FE

گلکسی اس 21 FE

با بودجه‌ی حدود ۱۶ میلیون تومان، «گلکسی اس 21 اف ای سامسونگ 5G» را پیشنهاد می‌کنیم که از همان ترکیب دوربین‌های نسل قبلی با سخت‌افزار تقریباً یکسانی بهره می‌برد.

عکس‌های هر سه دوربین پشتی در نور روز بسیار رضایت‌بخش است و به‌لطف حالت Night، کیفیت عکس‌های ثبت‌شده در شب با گلکسی S21 اف ای هنوز هم جزو بهترین‌ها در بین گوشی‌های موبایل محسوب می‌شود. دوربین‌ اولتراواید نیز برخلاف اکثر گوشی‌های هوشمند، خروجی بسیار رضایت‌بخشی نشان می‌دهد؛ هرچند به دلیل نبود فوکوس خودکار در این دوربین، قابلیت عکاسی ماکرو دردسترس نیست.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۲۰ میلیون تومان

بهترین گوشی برای عکاسی وان پلاس ۹

وان پلاس ۹

دوربین گوشی وان پلاس ۹ با همکاری شرکت سوئدی هاسلبلاد توسعه یافته که در حوزه‌ی ساخت دوربین تخصص دارد و حتی ناسا از دوربین‌هایش برای عکاسی در کره ماه استفاده کرده است. این گوشی از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با حسگر IMX689 سونی، دوربین اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی با حسگر IMX766 سونی، یک دوربین مونوکروم ۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برد. پرچم‌دار وان‌پلاس قابلیت ضبط ویدئوهای 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه نیز دارد.

خرید وان پلاس ۹ به‌خصوص به خاطر دوربین اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی آن پیشنهاد می‌شود که بسیار کار‌آمد است و در شرایط نوری مختلف عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان می‌دهد. مدل پروی این گوشی از حسگرهای مشابهی برای دوربین واید و اولتراواید بهره می‌برد، اما به یک دوربین تله‌فوتوی ۸ مگاپیکسلی نیز مجهز شده است. اگر نیازی به دوربین تله‌فوتو ندارید، پیشنهاد می‌شود تا با بودجه‌ی کمتر سراغ همین گوشی بروید.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۲۵ میلیون تومان:

بهترین گوشی برای عکاسی | گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

اگر بخواهید تا بازه‌ی حدود ۲۵ میلیون تومان انتخاب دوربین‌محوری داشته باشید، باتوجه به افزایش قیمت سرسام‌آور پرچم‌داران اپل و برخی مدل‌های دیگر در روزهای اخیر، باوجود قدیمی بودن، «گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ» انتخاب خوبی می‌تواند باشد؛ چراکه نه‌تنها از کیفیت و استاندارد ساخت بسیار بالایی بهره می‌برد، بلکه مجموعه‌ی دوربین‌های آن عملکرد بسیار خوبی دارند و همچنین مشکلات دوربین اس ۲۰ اولترا خصوصاً در زمینه‌ی فوکوس کردن،‌ در این گوشی به‌خوبی برطرف شده است.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۳۰ میلیون تومان:

بهترین گوشی از نظر دوربین | وان‌پلاس 10 پرو مشکی

وان پلاس 10 پرو

جدیدترین پرچم‌دار اپل چینی‌ها،‌ «وان‌پلاس ۱۰ پرو» است که با تغییرات بسیاری در طراحی خود همراه است؛ اما همچنان به ترکیب دوربین‌های خود دست نزده است. دوربین اصلی و تله‌فوتو دقیقاً همان‌هایی هستند که در نسل قبلی،‌ یعنی وان‌پلاس ۹ پرو دیده بودیم و تنها در دوربین اولترا واید با ثابت ماندن رزولوشن، شاهد بزرگ‌تر شدن سنسور آن هستیم که حالا به سنسور ایزوسل سامسونگ، یعنی JN1 ارتقا یافته است؛ همچنین دوربین سلفی نیز با دو برابر شدن رزولوشن آن، از حسگر بزرگتری نیز بهره می‌برد؛ البته برخی موارد مانند امکان فوکوس خودکار دوربین اولتراواید برای ثبت عکس ماکرو، حذف فوکوس خودکار لیزری در دوربین اصلی و حذف دوربین مونوکروم از تغییرات نه‌چندان خوب وان‌پلاس 10 پرو نسبت به نسل پیشین خود است، ولی درمجموع تجربه‌ی عکاسی با طعم کالیبراسیون شرکت بزرگ هاسلبلاد قطعاً دلچسب خواهد بود.


بهترین گوشی برای عکاسی تا ۳۵ میلیون تومان:

بهترین گوشی برای عکاسی سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا

سامسونگ گلکسی S21 اولترا

گلکسی اس ۲۱ اولترا از ۵ دوربین برای عکاسی بهره می‌گیرد: دوربین واید ۱۰۸ مگاپیکسلی که به‌صورت پیش‌فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرد، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی که برای ثبت عکس‌های اولتراواید به‌کار می‌رود، دو دوربین تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی که امکان بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ و ۱۰ برابری فراهم می‌سازند و دوربین ۴۰ مگاپیکسلی سلفی که به‌صورت پیش‌فرض عکس‌های ۶٫۵ مگاپیکسلی می‌گیرد.

دوربین واید گلکسی اس ۲۱ اولترا از حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی نسل‌سومی HM3 استفاده می‌کند. این حسگر ابعاد بزرگ 1/1.33 اینچی و پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری یکسانی با نمونه به‌کاررفته در گلکسی اس ۲۰ اولترا دارد. البته سامسونگ برای رفع مشکلات سیستم فوکوس ناکارآمد گلکسی اس ۲۰ اولترا، به نسل جدید ماژول فوکوس خودکار لیزری نیز اضافه کرده است که برای فواصل نزدیک به‌کار می‌رود.

در بین گوشی‌های هوشمند کنونی بازار ایران، گلکسی اس ۲۱ اولترا بهترین دوربین زوم گوشی را دارد و عکس‌هایی شارپ با گستره دینامیکی بسیار وسیع و رنگ‌های زنده می‌گیرد.

دوربین این گوشی چنین توصیف می شود:

دوربین واید گلکسی اس ۲۱ اولترا به‌صورت پیش‌فرض عکس‌ها را با وضوح ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرد. این عکس‌ها پر از جزئیات با گستره دینامیکی کم‌نظیر و رنگ‌های چشم‌نواز هستند. پرچم‌دار سامسونگ در زمینه سوژه‌هایی با بافت‌های پیچیده‌تر بهتر از آیفون ۱۲ پرو مکس عمل می‌کند و نویز را در سطح بسیار پایینی نگه می‌دارد؛ البته گاهی می‌توان آثار شارپ‌شدن بیش از حد را در تصاویر دید.

الگوریتم Night گلکسی اس ۲۱ اولترا دیگر به‌ دنبال بدل‌ساختن شب به روز نیست؛ درعوض سعی دارد تا جای ممکن شرایط واقعی را شبیه‌سازی کند. عکس‌های ثبت‌شده با Night Mode گستره دینامیکی وسیع، رنگ‌های طبیعی و نویز بسیار اندکی دارند؛ اما همین تلاش برای حذف نویز، گاهی به پایین‌آمدن سطح جزئیات می‌انجامد.

عکس‌های فوق ‌عریض گلکسی اس ۲۱ اولترا گستره دینامیکی مناسب و رنگ‌های نزدیکی به دوربین اصلی دارند؛ اما سطح نویزشان بالاتر است و جزئیاتشان به‌ویژه در کناره‌های تصویر به‌دلیل پیاده‌شدن الگوریتم حذف اعوجاج، کمتر از دوربین اصلی به ‌نظر می‌رسد. با نزدیک‌شدن به سوژه تا فاصله حدود ۲ سانتی‌متر، قابلیتی برای بهبود عملکرد فوکوس فعال می‌شود که نتیجه آن ثبت عکس‌های ماکرو ۱۲ مگاپیکسلی با جزئیات بسیار زیاد و رنگ‌های چشم‌نواز است.

دوربین تله‌فوتوی ۳ برابری عکس‌هایی با رنگ‌های دقیق، جزئیات زیاد و گستره دینامیکی وسیع می‌گیرد؛ اما نویز بیشتری درمقایسه‌با دوربین اصلی به تصاویر اضافه می‌کند. در طرف دیگر عکس‌های دوربین تله‌فوتوی ۱۰ برابری نیز در زمینه رنگ و گستره دینامیکی نزدیک به دوربین‌های دیگر گوشی عمل می‌کند؛ اما جزئیات آن مصنوعی‌تر از دوربین‌های دیگر به‌ویژه دوربین تله‌فوتو ۳ برابری به‌‌نظر می‌رسد. نویز عکس‌های آن نیز بسیار بیشتر است. بزرگ‌نمایی بیش از ۲۰ تا ۳۰ برابر به عکس‌های سودمندی روی گلکسی اس ۲۱ اولترا منجر نمی‌شود؛ اما می‌‌توانید در بزرگ‌نمایی‌های ۳۰ و ۱۰۰ برابری می‌توان عکس‌های فوق‌العاده‌ای از ماه بگیرید!


بهترین گوشی برای عکاسی پیکسل 6

انتخاب جایگزین: پیکسل ۶ گوگل

پیکسل ۶ گوگل با بودجه‌ای نزدیک به ۳۵ میلیون تومان، انتخاب جایگزین بسیار خوبی برای گلکسی اس 21 اولترا سامسونگ است، اما در حال حاضر به صورت گسترده در بازار ایران موجود نیست.

این گوشی از سه دوربین ۵۰ مگاپیکسلی واید (با خروجی ۱۲٫۵ مگاپیکسلی)، ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید و سلفی ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. حسگر تصویر دوربین واید تقریباً دو برابر از نسل گذشته بزرگ‌تر است و به لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس چندمحوره‌ی خودکار با تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری مجهز شده که دست‌در‌دست هم به ثبت تصاویری با جزییات و کنتراست عالی، رنگ‌های دقیق و فوکوس خودکار سریع و دقیق در محیط‌های پرنور و بسته کمک می‌کنند.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید نیز عملکرد بسیار خوبی در عکاسی منظره از خود نشان می‌دهد و دوربین تله‌فوتوی ۴ برابری عکس‌هایی با رنگ‌های دقیق، جزئیات زیاد و گستره‌ی دینامیکی وسیع می‌گیرد. اگرچه در محیط‌های بسته و کم‌نور، نویز عکس‌ها بیشتر می‌شود و گستره‌ی دوربین اولتراواید هم در سطح رقبا نیست، پیکسل ۶ گوگل در حال حاضر بهترین گوشی مخصوص عکاسی برای کاربران اندروید است؛ البته به شرطی که بتوانید این محصول کمیاب و گران‌قیمت را در بازار ایران پیدا کنید.

عملکرد دوربین‌ پیکسل ۶ در فیلم‌برداری نیز بسیار رضایت‌بخش است و ویدئوهایی با گستره‌ی دینامیکی وسیع و رنگ‌های دقیق با کیفیت 4K و نرخ ۳۰/۶۰ فریم‌برثانیه ثبت می‌کند. در کل، پیکسل ۶ عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری از خود نشان می‌دهد و تقریباً با رقیب اصلی خود، یعنی آیفون ۱۳ پرو مکس، در یک سطح قرار دارد.


بهترین گوشی برای عکاسی بیش از ۳۵ میلیون تومان:

بهترین گوشی از نظر دوربین | گلکسی S22 اولترا سامسونگ

گلکسی اس 22 اولترا سامسونگ 5G

گلکسی «اس ۲۲ اولترا» همان کیفیت و ترکیب برنده‌ی اس ۲۱ اولترا را در دوربین‌های خود دارد و سامسونگ تقریباً هیچ تغییری در سخت‌افزار دوربین‌ها نداده و بیشتر سعی بر این داشته تا با ارتقای پردازش نرم‌افزاری، کیفیت عکس‌ها را بهبود دهد که تا حدود زیادی موفق به انجام این کار هم شده است.


بهترین گوشی برای عکاسی و فیلم‌برداری ۲۰۲۲

بهترین گوشی برای عکاسی آیفون 13 پرو

آیفون 13 پرو اپل

انتخاب ما برای بهترین گوشی عکاسی و فیلم‌برداری در حال حاضر آیفون ۱۳ پرو است که نسبت به مدل استاندارد، تفاوت‌های چشمگیری در بخش دوربین‌های خود دارد. این گوشی لوکس با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی، تراشه‌ی قدرتمند، شارژدهی عالی و عملکرد بسیار رضایت‌بخش دوربین، یکی از کامل‌ترین گوشی‌های بازار است و بدون شک تجربه فوق‌العاده‌ای را دراختیار دوستداران عکاسی و فیلم‌برداری قرار می‌دهد.

آیفون ۱۳ پرو از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اصلی و اولتراواید ساخت سونی به همراه یک دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال OIS با زوم اپتیکال ۳ برابری استفاده می‌کند. یکی دیگر از برتری‌های آیفون ۱۳ پرو نسبت به گذشته، اضافه‌شدن پشتیبانی از Night Mode به دوربین تله‌فوتوی آن است.

سیستم لرزش‌گیر تصویر در دوربین اصلی به‌جای لنز، روی حسگر قرار گرفته است و دوربین از ۱۰۰ درصد پیکسل‌های حسگر برای سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند. به‌گفته‌ی اپل، آیفون ۱۳ پرو با ترکیب حسگر بزرگ‌تر و دیافراگم گشوده‌تر، تا ۲٫۲ برابر نور بیشتری نسبت به گذشته جذب می‌کند و بدین‌ترتیب، عملکرد بهتری در محیط‌های کم‌نور دارد.

دوربین اولتراواید آیفون ۱۳ پرو از فوکوس خودکار تشخیص فاز برای عکاسی ماکرو از فاصله‌ی بسیار نزدیک ۲ سانتی‌متری استفاده می‌کند و حالا علاقه‌مندان آیفون می‌توانند پابه‌پای کاربران اندروید، عکس‌ها و ویدئوهای ماکروی بسیار جذابی بگیرند. افزایش گشودگی دیافراگم دوربین اولتراواید نیز باعث شده است تا آیفون ۱۳ پرو تا ۹۲ درصد جذب نور بیشتری داشته باشد و تصاویر ۱۲۰ درجه با جزئیات بیشتری را در محیط‌های کم‌نور ثبت کند.

همانند آیفون ۱۳، مدل پرو نیز به الگوریتم‌های پردازش تصویر‌ فوق‌العاده‌ای مجهز شده که نظیر آن‌ها را به سختی می‌توان در نمونه‌ها رقیب یافت. پیش‌تر در بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل که مشابه مدل پرو است، عملکرد الگوریتم‌های پردازش تصویر‌ را چنین توصیف کردیم:

به‌لطف موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌‌ای A15، اکنون در روشنایی روز، الگوریتم Smart HDR 4 برای تک‌تک افرادی که در قاب منظره‌یاب دوربین قرار دارند، تنظیمات منحصربه‌فردی را در سطح کنتراست، نورپردازی و رنگ پوست پیاده می‌کند تا عکس‌ها تا حد ممکن طبیعی به‌نظر برسند. Smart HDR 4 با تمامی دوربین‌ها دردسترس قرار دارد.

در محیط‌هایی با نور متوسط تا ضعیف، الگوریتم Deep Fusion در نرم‌افزار دوربین آیفون ۱۳ پرو فعال می‌شود تا به‌مدد قدرت موتور پردازش عصبی A15، برای هر پیکسل، سطوح نوردهی متفاوتی بررسی می‌شود تا در نهایت با ترکیب بهترین بخش‌ها از هر سطح نوردهی، تصویر نهایی با جزئیات بالا تولید شود. الگوریتم Deep Fusion با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو دردسترس قرار دارد.

حالت Night هم با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو از جمله دوربین تله‌فوتو دردسترس است و عملکرد رضایت‌بخشی در عکاسی شب دارد. قابلیت Photographics Styles برای تغییر شفافیت و روشنیِ رنگ‌ها نیز با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو از جمله دوربین سلفی دردسترس قرار دارد.

ماژول LiDAR تنها در مدل‌های پرو موجود است و به کاربر آیفون ۱۳ پرو امکان می‌دهد هم‌زمان از حالت پرتره و Night استفاده کند و عملکرد اپلیکیشن‌های مبتنی بر واقعیت افزوده را نیز بهبود می‌بخشد.

قابلیت Cinematic mode که اپل آن را با شعار «هالیوود را به جیب‌تان بیاورید» معرفی کرده، می‌تواند با پیش‌بینی اینکه سوژه‌ی جدیدی در آستانه‌ی ورود به قاب فیلم‌برداری است، نقطه‌ی فوکوس را در زمانی مناسب روی آن‌ها تغییر دهد؛ کاربر حتی می‌تواند حین یا پس از فیلم‌برداری، به‌صورت دستی، در سطح افکت بوکه یا نقطه‌ی فوکوس تغییراتی ایجاد کند و با گوشی هوشمند فیلم‌های به ظاهر حرفه‌ای ضبط کند.

آیفون ۱۳ پرو از قابلیت فیلم‌برداری ProRes پشتیبانی می‌کند که برای تدوین‌گران، قابلیت بسیار جذابی است؛ البته توجه داشته باشید این قابلیت تا زمانی نامشخص دردسترس نخواهد بود و برای فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه حداقل به ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت نیاز خواهید داشت.


بهترین گوشی‌ها برای عکاسی 2022

انتخاب‌های جایگزین: گلکسی اس ۲۲ اولترا | می ۱۱ اولترا | پیکسل ۶ پرو

چناچه به هر دلیلی به خرید آیفون 13 پرو برای بهترین تجربه عکاسی با گوشی تمایلی ندارید، می‌توانید سراغ گلکسی اس ۲۲ اولترا، می ۱۱ اولترا یا انتخاب هیجانی پیکسل ۶ پرو بروید که به صورت گسترده در بازار ایران دردسترس نیست.

آینده‌ فناوری‌های دوربین گوشی‌های هوشمند

با افزایش اهمیت دوربین برای کاربران، رقابت سنگین سازندگان گوشی‌های هوشمند برای بهبود این عضو از محصولات ادامه خواهد داشت. اما در آینده می‌توان انتظار چه قابلیت‌هایی را در دوربین گوشی‌های هوشمند داشت؟

جنگ بر سر رزولوشن بالاتر ادامه دارد!

یکی از روندهای سال‌های گذشته در عکاسی با گوشی‌های هوشمند، رشد فزاینده حسگرهای دوربین با وضوح بالا بود. شیائومی می نوت ۱۰ و پس از آن محصولاتی از سایر شرکت‌ها با حسگر‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی به بازار عرضه شدند. در حال ‌حاضر حسگر‌های ۴۸ و ۶۴ مگاپیکسلی در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی نیز به‌کار گرفته می‌شوند. این حسگرها به لطف استفاده از ساختار quad-CFA،‌ quad-Bayer یا سایر فناوری ترکیب کردن پیکسل‌ها (pixel-binning)، قادر به ارائه خروجی بهتری در مقایسه با انواع عادی هستند.

سامسونگ همچنین در حال کارکردن روی حسگر دوربین ۱۴۴ مگاپیکسلی خود با اندازه پیکسل ۰/۷ میکرومتر است. علاوه بر این، شرکت آمریکایی کوالکام با پردازنده‌های جدید خود از حسگرهای ۲۰۰ مگاپیکسلی نیز پشتیبانی می‌کند و خاطر نشان کرده که توسعه سخت‌افزار حسگر برای تحقق این امر در دست کار است. بنابراین در سال‌های آتی منتظر داغ شدن بیشتر جنگ‌های مگاپیکسلی باشید!

با وجود اینکه مایل بودیم به این نکته اشاره کنیم که وضوح تصویر درواقع فقط سهم ناچیزی از کیفیت عکاسی با موبایل است، که این تعداد عظیم مگاپیکسلی تأثیر مثبتی در کیفیت تصاویر ثبت شده گوشی‌های هوشمند دارد. حتی اگر پیکسل ها منفرد کوچک باشند، اندازه حسگر دوربین‌ها اخیراً شروع به افزایش قابل توجهی کرده است. حسگرهای بزرگ‌تر نور بیشتری را ضبط می‌کنند، این به‌معنای جزئیات بیشتر و تصاویر باکیفیت‌تر به هنگام کمبود نور یا وضوح پایین محیط است. این حسگرهای با رزولوشن بالا درواقع با داشتن ترکیب پیکسل‌های ۴×۴ و ۸×۸، می‌توانند تصاویر باکیفیتی را در محیط های کم‌نور تولید کنند و بخش عمده این قابلیت را مدیون حسگرهای بزرگ خود هستند.

دوربین‌هایی سریع‌تر و با فوکوس خودکار دقیق‌تر

فناوری فوکوس خودکار (Auto-focus) چیزی نیست که در میزان محبوبیت و فروش گوشی‌های هوشمند تأثیر بسزایی داشته باشد. بااین‌حال، قابلیت فوکوس خودکار یک ویژگی فوق‌العاده مهم در دنیای دوربین‌های عکاسی است که می‌تواند تأثیر به‌سزایی در خروجی داشته باشد.

گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ در حال عکاسی

در حال ‌حاضر، گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار از فناوری فوکوس تشخیص فاز (PDAF) بهره می‌برند. در این فناوری از چندین دیود تنظیم فوکوس واقع در اطراف حسگر دوربین استفاده می‌شود. اما در فناوری‌های پیشرفته‌تری مانند لنز تراشه‌ای (OCL) سایز ۲x۲، از همه پیکسل های موجود در حسگر برای تشخیص فوکوس استفاده می‌شود و همین امر موجب بهبود تشخیص فوکوس خودکار افقی در دوربین می‌شود. این بدان معنا است که فوکوس دوربین‌های جدید با به کارگیری این فناوری سریع‌تر و دقیق‌تر از گذشته است، درحالی‌که هنوز هم می‌توانید حتی در نور کم عکس هایی عالی ثبت کنید. قطعاً می‌توان به‌کارگیری این فناوری را در دوربین گوشی‌های هوشمندی ۲۰۲۰ انتظار داشت.

بهبود الگوریتم‌های تشخیص فوکوس خودکار و درک بهتر انواع سوژه به لطف هوش مصنوعی، می‌تواند تأثیر زیادی در تجربه عکاسی داشته باشد. قابلیت‌هایی مانند تشخیص چهره و چشم انسان در کنار قابلیت تشخیص چشم انواع حیوان، کمک زیادی به ثبت تصاویری شفاف می‌کند.

ویدئو 8K و نرخ بالای فیلم‌برداری

ضبط اسلوموشن با ۹۶۰ فریم در ثانیه و فیلم‌برداری 8K قابلیت‌های جدید و شناخته نشده‌ای برای تلفن های هوشمند محسوب نمی‌شوند، اما هنوز هم به‌طور گسترده در ساختار گوشی‌های هوشمند از آن‌ها استفاده نمی‌شود. البته این ویژگی‌ها در حال کسب محبوبیتی همه‌گیر در میان دوستداران تکنولوژی هستند. تراشه‌های جدید اسنپدراگون کوالکام، که اکثر گوشی‌های هوشمند از آن بهره می‌برند، دارای پردازنده سیگنال تصویر (ISP) توانمندی برای پشتیبانی از این موارد است. اگرچه فیلم‌برداری 8K هنوز به همه‌گیری و کاربرد انبوه نرسیده است، پشتیبانی گوشی هوشمند‌های جدید می‌تواند به ایجاد محتوا و افزایش محبوبیت این فناوری کمک زیادی کند که آن‌‌هم به نوبه خود چرخه تکنولوژی را به سمت به‌کارگیری گسترده 8K سوق دهد.

رابط کاربری دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس

حتی اگر قابلیت 8K با پشتیبانی ۳۰ فریم در ثانیه فعال نشود، نسل جدید گوشی‌های هوشمند قادر به ضبط ویدئو‌های صحنه آهسته با نرخ‌های بالا در رزولوشن 4K یا پایین‌تر خواهند بود. امکان ضبط ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه یا بیشتر و تا ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه در رزولوشن 4K‌ می‌تواند بسیار کاربردی و جذاب باشد. علاوه بر این شاهد تجهیز برخی محصولات به قابلیت فیلم‌برداری با نرخ چند هزار فریم‌بر‌ثانیه در رزولوشن‌های پایین‌تر مانند 720p هستیم. این‌ها همه به لطف پردازنده‌های ISP مدرن است. البته در حال ‌حاضر محدودیت‌‌هایی مانند نبود فوکوس خودکار یا روشنایی پایین تصویر در ضبط کلیپ‌های صحنه آهسته وجود دارد که با پیشرفت فناوری، حل آن‌ها در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود.

پروفایل‌های پیشرفته فیلم‌برداری

یکی از قابلیت‌های ویژه دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای، پشتیبانی از پروفایل‌های ویژه‌ای برای ضبط کلیپ‌ها است. امکان ضبط کلیپ‌های خام یا با پروفایل‌های Log، آزادی عمل زیادی به کاربر برای ویرایش حرفه‌ای آن‌ها و تصحیح مشکلات موجود مانند دقت رنگ‌ها یا افزایش گستره دینامیکی می‌‌دهد. با افزایش محبوبیت گوشی‌های هوشمند در ضبط کلیپ‌های ویدیویی، پیش‌بینی می‌شود این دسته از قابلیت‌ها را نیز در آینده نزدیک در محصولات پرچم‌دار مشاهده کنیم.

فیلم‌برداری HDR با پشتیبانی از Dolby Vision، HLG یا HDR10، قابلیت بسیار جذابی است که در حال ‌حاضر در محصولات اندکی مانند خانواده آیفون ۱۲ وجود دارد. این دسته از پروفایل‌ها نیز به‌دلیل افزایش محسوس خروجی تصویر، به‌زودی جای خود را در سایر گوشی‌های هوشمند نیز باز خواهند کرد.

پیشرفت هوش مصنوعی در عکاسی

به‌کارگیری هوش مصنوعی در عکاسی که از آن به‌عنوان «عکاسی محاسباتی» نیز یاد می‌شود، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند جدید محسوب می‌گردد. از پرچم‌داران هواوی و گوگل گرفته تا گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه شیائومی و اوپو، تقریباً تمامی برند‌های گوشی‌های هوشمند نوید به‌کارگیری انواعی از هوش مصنوعی را داده‌اند که به بهبود کیفیت دوربین‌های گوشی هوشمند منجر می‌شود. درحالی‌که بسیاری از الگوریتم‌های بهبود رنگ در عکاسی مبتنی بر صحنه اولیه، کاملاً سطحی بودند، تکنیک‌های عکاسی محاسباتی امروزه به ویژگی‌های دوربین اصلی تبدیل شده‌اند. ما انتظار داریم تعداد بیشتری از آن‌ها سال آینده به بازار گوشی‌های همراه معرفی شوند، زیرا سخت‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازنده ISP روز‌به‌‌روز قوی‌تر می‌شوند.

ماژول دوربین پشت گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ / Samsung Galaxy Note 20 Ultra

همیشه هنگامی در مورد عکاسی محاسباتی صحبت می‌شود، گوشی‌های سری پیکسل گوگل نمونه خوبی برای تمثیل هستند. پیکسل ۴ از نوعی حالت عکاسی به‌نام عکاسی نجومی (astrophotography) بهره می‌برد که برای ایجاد این حالت عکاسی از نوعی فناوری محاسباتی به‌نام تقسیم‌بندی معنایی (semantic segmentation) استفاده می‌کرد. گوگل از این تکنولوژی برای متمایز کردن منظره آسمان در شب می‌برد و سپس از چندین تکنیک پردازش تصویر برای افزایش وضوح و نوردهی ستاره‌ها بدون لطمه به سایر قسمت‌های تصویر، استفاده می‌کرد. بااین‌حال، تکنیک تقسیم‌بندی معنایی تصویر همچنین می‌تواند برای تمایز بین قسمت‌های مختلف صحنه مانند پوست، لباس و موارد دیگر استفاده شود و پردازش‌های مختلفی را برای هر یک اعمال کند. به کار بردن این تکنیک باعث بروز بهبود‌های ویژه‌ای از قبیل بهبود رنگ تصاویر، نوردهی، شارپ کردن تصویر و فیلترها می‌شود.

الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین به‌طور فزاینده‌ای برای افزایش وضوح و شفافیت تصاویر در نور کم استفاده می‌شوند، بدون اینکه جزئیات تصویر آسیب ببیند. همچنین، افزایش وضوح مبتنی بر شبکه عصبی، ثبت تصاویر با زوم دیجیتال تا ۲ برابر و حتی بالاتر را بدون افت کیفیت محسوس میسر می‌سازند. به‌کارگیری نمونه‌های اولیه عکاسی محاسباتی مانند عکاسی HDR، حالت‌های عکاسی در شب و بهبود کیفیت پرتره‌، اکنون در عموم گوشی‌های هوشمند مدرن حتی در نمونه‌هایی با قیمت‌های اقتصادی نیز دیده می‌شود.

زوم فوق‌العاده!

رقابت برای ارائه زوم بیشتر به یکی از اصلی‌ترین ترند‌های دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. هواوی P30 پرو با استفاده از لنز پریسکوپی نوآوری شگرفی را ایجاد کرد و شیائومی می نوت ۱۰ نیز این ایده را با دو دوربین تله فوتو برای بزرگنمایی نزدیک و دور‌ جلو برد. دوربین‌های اضافی با میزان زوم‌های مختلف، شکاف کیفیت بین دوربین اصلی و لنزهای دوربرد تله فوتو را پر می‌کنند. در این بین نباید از زوم فضایی ۱۰۰ برابری گلکسی اس ۲۱ اولترا نیز غافل بود.

لنز‌های تله‌فوتو حداقل از بُعد تبلیغاتی، کمک زیادی به شرکت‌های سازنده برای تمایز محصولات خود با رقبا می‌کند. در همین راستا همواره شاهد بهبود‌های متعددی در این زمینه و تجهیز گوشی‌های هوشمند بیشتری به لنز‌های تله‌فوتو هستیم. این ترند پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و به‌خصوص شاهد تجهیز گوشی‌های ارزان‌تر و میان‌رده به این دسته از ماژول‌های دوربین باشیم.

نمای پشت هواوی پی ۴۰ پرو / Huawei P40 Pro

محدودیت های اندازه و شکل گوشی‌های هوشمند، همچنان منجر به بروز نوآوری‌های مهم در ویژگی‌های دوربین موبایل می‌شوند. هر دو جنبه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قرار است در سال ۲۰۲۱ بار دیگر بهبود یابند. حسگرهای با وضوح بالا و الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین بیشترین نقش را در کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمندی پرچم‌دار سال ۲۰۲۱ خواهند داشت. پیشرفت‌های قابل‌ توجه در سایر مؤلفه‌ها مانند لنزها، الگوریتم‌های پردازش تصویر و برنامه‌های کاربردی عکاسی، نقش ظریف‌تری در بهبود تجربه عکاسی با دوربین‌های جدید دارند.

روند تکنولوژی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در ارائه ماژول‌های سه‌گانه و چهارگانه دوربین به این زودی‌ها منسوخ نخواهند شد. انعطاف‌پذیری عکاسی متمایزکننده اصلی در فرایند فروش گوشی‌های هوشمند است، بنابراین لنزهای تله‌فوتو یا انواع اولتراواید، هنوز در سال ۲۰۲۱ و حتی پس از آن نیز بخشی از قابلیت دوربین‌ها خواهند بود.


پرسش‌های متداول

بهترین گوشی برای عکاسی پرتره کدام است؟

آیفون ۱۳ پرو بهترین گوشی برای عکاسی پرتره است، در رده بعدی می‌توان از گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا نام برد.

بهترین گوشی برای عکاسی در شب کدام است؟

آیفون ۱۳ پرو در مجموع بهترین عکس‌ها را در تاریکی شب ثبت می‌کند.

بهترین گوشی برای عکاسی حرفه ای کدام است؟

گلکسی اس ۲۱ اولترا قابلیت‌های متعددی را برای تنظیم پارامترهای عکاسی در اختیارتان می‌گذارد.

بهترین گوشی برای فیلم‌برداری کدام است؟

آیفون ۱۳ پرو در بین گوشی‌های هوشمند، بهترین گزینه برای فیلم‌برداری به حساب می‌آید.

بهترین گوشی برای عکاسی سلفی کدام است؟

گلکسی اس ۲۲ اولترا بهترین گوشی برای علاقه‌مندان به عکاسی سلفی است.

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

192-192-263-min
خواندنی
آموزش روش‌های بازیابی رمز اینستاگرام
آموزش دائمی کردن خط همراه اول
ساها در جمع ۵ ایرلاین برتر کشور با کمترین تاخیر در پروازها
بازدید رئیس پلیس راهور فراجا از محدوده نقاط حادثه خیز در غرب استان تهران و هماهنگی با سازمان راهداری جهت رفع آن نقاط
پلیس راهور با مردم و در کنار مردم برای امنیت بیشتر
بازدید رئیس پلیس راهورفراجا از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران /لزوم تقلیل سن معافیت معاینه فنی خودرو به ۲ سال
بازدید رییس پلیس راهور فراجا از محورهای شرق استان تهران
بهترین گوشی‌های سری ردمی شیائومی برای خرید در زمستان 1402
مزایا و معایب گوشی‌های هوشمند شیائومی
بهترین موزیک پلیرهای اندروید ۲۰۲۳
تاکید بر نقش چشمگیر تبلیغات در رشد صنایع فرهنگی و خلاق
بهترین گوشی‌های هوشمند اقتصادی سامسونگ در پاییز 1402
ترفندهای افزایش سرعت اینترنت موبایل و کامپیوتر
تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو را چطور متوجه شویم؟
راه‌اندازی مرکز نوآوری پزشکی در کشور با مشارکت همراه اول
دسته بازی کامپیوتر را چگونه به موبایل اندروید متصل کنیم؟
مدیر کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان خراسان رضوی معرفی شد
وی پی ان VPN چیست؛ نحوه کار آن به چه صورت است؟
دیوار و شیپور ضوابط آگهی های مسکن را پذیرفتند
۹ توصیه برای تقویت امنیت در تلگرام
بستن تبلیغات پیامکی همراه اول و ایرانسل
بهترین بازی‌ های آیفون
آغاز ثبت‌نام مقطع کاردانی و کارشناسی مرکز علمی کاربردی رجا برای ترم تحصیلی جدید
حضور استارتاپ ایرانی در جیتکس مراکش
تعداد مشترکان تلفن همراه از ۱۴۸ میلیون نفر عبور کرد
چند راه ساده برای اسکرین شات در سکرت چت تلگرام
مسئولیت اجتماعی؛ نقش مردم و تکلیفِ مسئولان
کتاب «ارتباطات بین‌المللی؛ بنیان‌ها و چالش‌ها» منتشر شد
معرفی گوشی های اقتصادی زیر 5 میلیون تومان
15 روش برای افزایش سرعت موبایل
تشخیص گوشی آیفون تعمیر شده
ارز نیمایی ترفند سوءاستفاده گران برای انحصاری شدن عرضه و فروش موبایل
چگونه شماره مجازی بسازیم؟
ضرورت بازسازی ظرفیت‌های رسانه‌ای انقلاب
چگونه دستگاه‌های اندرویدی را روت کنیم؟
آیا برگرداندن چت ها و پیام های پاک شده تلگرام امکان‌پذیر است؟
نقل فرصتی برای شروع دوباره و هوشمندانه
مأمور رساندن شما به سرزمین ثروت انتخاب شد
کلاس هایی که برای موفقیت شرکت کردم
فکری که از من یک ثروتمند ساخت
زمان را تلف نکنید و با چیپس میوه آغاز کنید
با یاری کردن دیگران به موفقیت رسیدم
با این روش میلیونری خودساخته شدم
با استراتژی نیروی محرک ثروت را روشن کنید
فقط با رعایت یک اصل جذاب پولدار شدم
شبکه‌های اجتماعی
پربیننده‌ترین
دسته‌بندی‌ها
تبلیغات متنی
پیشنهاد سردبیر